Samenwerking & concurrentie

Ongewenste extra heffing of gewenste opknapbeurt?

In 2015 gaat de Wet Bedrijveninvesteringszone in. Essentie en consequentie van een regeling met twee gezichten. Hij trekt je bedrijventerrein uit het slop of zadelt je op met een extra heffing.

Wat: Wet Bedrijveninvesteringszones (BIZ)
Wanneer: 1 januari 2015

Essentie
Binnen een bedrijventerrein of winkelgebied kunnen ondernemers een BIZ beginnen. Zo kun je samen investeren in faciliteiten die de aantrekkelijkheid van het gebied vergroten. Denk aan het organiseren van toezicht, verlichting, hekwerken of camerabewaking, maar ook bewegwijzering en verkeersvoorzieningen, schoonmaak, onderhoud, groenvoorziening, promotie en evenementen. Zo’n BIZ ontstaat als een groep ondernemers zelf het initiatief neemt en een stichting of vereniging opricht. Vervolgens stelt de gemeente een heffing in op alle ondernemers in het gebied. De opbrengst wordt uitgekeerd aan de stichting of vereniging. De BIZ was in 2011 een experimentele wet, die mateloos populair bleek. Er werden er 112 opgericht, 80 meer dan verwacht. Vandaar dat de wet nu definitief wordt ingevoerd.

Consequentie

  1. Wie de locatie van zijn onderneming wil verbeteren, krijgt meer slagkracht met de BIZ. In tegenstelling tot een ondernemingsvereniging, is het alles of niets. Een BIZ-heffing geldt namelijk voor alle ondernemers in het gebied;
  2. Door de gezamenlijke inkoopkracht worden de investeringen relatief goedkoper. Je kunt de lasten gelijkmatig verdelen en met de gemeente afspreken wie in welke faciliteiten investeert;
  3. Wie al tevreden is met zijn individuele situatie, krijgt een ongewilde heffing. Een meerderheid van voorstanders dwingt een minderheid van tegenstanders tot deelname. Dat zorgde voor conflicten in Renesse en Soest.

Strategie
Er is een stappenplan voor voorstanders van een BIZ. Dat plan begint met de juiste keuze voor je rechtsvorm: een vereniging of een stichting. Die keuze bepaalt je plichten en fiscale lasten. Nog belangrijker is dat je breed draagvlak regelt. Dat geldt voor zowel voor- als tegenstanders. Als een BIZ op stapel staat waar je als ondernemer niet op zit te wachten, kun je invloed uitoefenen op de opkomst of het stemgedrag. Wil je wel een BIZ, dan kun je beter vroeg beginnen met het overtuigen van tegenstanders. Dat blijkt ook uit de uitslagen in Renesse en Soest. Voor tegenstanders geldt bovendien dat het zaak is om vooraf de juridische mogelijkheden te onderzoeken.