Samenwerking & concurrentie

De ‘angry young men’ van Greetz

Johan van Vulpen verstoorde met Greetz de gezapige wenskaartenmarkt. Peter Kits (HVG) baande voor hem de juridische paden. Samen beten ze van zich af tegen de marktleiders.

Me, de ‘disruptive entrepreneur’
‘Zakelijke conflicten horen een beetje bij mijn stijl van ondernemen. ‘Disrupte entrepreneurship’ zit in mijn genen: een markt opschudden met een nieuw product. Dan zet je soms kwaad bloed. Mijn kracht is dat ik enorm consumer driven ben. Het gaat om wat de eindgebruiker wil. De gevestigde orde ziet die behoeftes soms niet meer. Grote partijen pushen gewoon maar door hun kanalen. Met Greetz, mijn bedrijf in online wenskaarten, hebben we daar gebruik van gemaakt. Meer keuze bieden, meer personalisatiemogelijkheden en meer gebruiksgemak. We verkopen miljoenen kaarten per jaar, horen intussen bij de merken die veel Nederlanders niet zouden willen missen. De toenmalige marktleider vond ons in het begin nog wel leuk, ongeveer tien jaar geleden. Er ontstond zelfs een samenwerking. Wij investeerden in de software, zij gebruikten ons als extra kanaal. Maar we wilden niet dat zij na die samenwerking onze grootste concurrent zouden worden. Het contract was daarin glashelder. Vervolgens probeerden zij daar onderuit te komen en bleek dat ze juridisch nog een punt hadden ook. We hebben in 2007 een kort geding aangespannen. Dat we niets anders konden dan de kwestie schikken heeft me enorm boos gemaakt. Op de tegenpartij en op het rechtssysteem. Naïef? Ja, ik had dat contract grotendeels zelf opgesteld. Terwijl ik juridisch amper kan spellen. Maar ik vind dat als je iemand honderd euro leent, je ook terugbetaald moet krijgen. Mijn gevoel daarna was: en nú zal ik jullie eens even. Ik zal dit bedrijf echt groot maken. Die bewijsdrang heb ik wel, ja.´

& Peter Kits, de accelerator
‘Alles juridisch aftimmeren is verleidelijk na zo’n ervaring. Maar ik kan er geen zaken op bouwen. Ik ben een pragmatist, heb bewegingsruimte nodig. Peter Kits begrijpt dat, die denkt hetzelfde. Hij overlaadt me niet met informatie. Het is juist prima als hij dat even helemáál niet doet. Je zoekt juist iemand waar je op kunt varen. Een rots in de branding. Toen het met onze samenwerkingspartner dreigde te escaleren, heb ik hem als advocaat in de arm genomen. Ik ken Peter uit het netwerk van EY. De zaak was in wezen niet te redden, maar we hebben van ons afgebeten. Het is ook een principekwestie. Later hebben we veel zakengedaan op het gebied van intellectueel eigendom en merkenrecht. Soms whatsappen we ’s nachts over zakelijke dingen. Soms praten we tijdens een afspraak vooral over de kinderen. Werk en privé lopen bij ons door elkaar. Ik vind het vervelend als mensen dat niet kunnen. Peter begrijpt die persoonlijke nuances. Hij kan de slag maken van mijn gevoel naar juridische inhoud. Inhoud is wel de basis van het vertrouwen. Aan Peter zag ik al snel dat hij van de hoed en de rand weet als het gaat om internetwetgeving, merkenrecht en intellectueel eigendom. Ik vind dat hij excelleert als hij niet kan terugvallen op jurisprudentie. Hij is niet de klassieke meester met de rolkrullen, maar gaat mee in mijn tempo. Ook een snelle jongen, echt een accelerator. We hebben samen een paar innovaties gedaan op gebied van intellectueel eigendom. Wenskaarten met geluid bijvoorbeeld. Peter begrijpt meteen dat je dan in een mallemolen komt van Buma Stemra, maar hij weet óók dat ik risico’s niet uit de weg wil gaan. Hij remt me niet af, maar baant de paden. We wachten niet tot iemand anders op het idee komt.’


Johan van Vulpen

Is: Directeur en een van de oprichters van Greetz
Was: Altijd al ondernemer, oprichter van diverse bedrijven, student bedrijfskunde

Peter Kits
Was: All round advocaat en curator en auteur van publicaties over IE/ICT en Privacyrecht en later als advocaat van HVG gespecialiseerd in zaken als auteursrecht, ICT-recht, privacyrecht, merkenrecht en andere IE wet- en regelgeving. Peter Kits is inmiddels niet meer werkzaam bij HVG.