Personeel & organisatie

Lessen van Hallers #4: afschaffen die privéparkeerplaats

Hoe kun je direct zien wat de cultuur van een bedrijf is? Kijk naar de baas, zegt ondernemer Erik Hallers. Goed voorbeeld doet goed volgen – en andersom. Dit artikel maakt deel uit van een serie over de lessen die Hallers leerde tijdens zijn loopbaan als ondernemer.

Wil je dat je werknemers zich op een bepaalde manier gedragen binnen je bedrijf? Geef dan zelf het goede voorbeeld. Volgens Erik Hallers sluipt de juiste cultuur zo vanzelf in het bedrijf. Hij geeft het voorbeeld van het biologische restaurant van dienstverlener Conclusion, het bedrijf waar hij medeoprichter van is. ‘Hoe kun je als buitenstaander bepalen of zoiets gewoon een leuke symboliek is of daadwerkelijk onderdeel van de overtuiging van het bedrijf? Gewoon door te kijken naar de eigenaar van het bedrijf. Als hij liever buiten de deur gaat lunchen dan klopt er iets niet.’

Parkeerplaats voor de directie
Hallers is om diezelfde reden ook wars van de welbekende ‘parkeerplaats voor de directie’. ‘Zo’n speciale plek straalt uit: wij zijn niet gelijk én we zijn niet gelijkwaardig. Dat is totaal de verkeerde boodschap. Niet doen dus.’ Gelijkwaardigheid heb je als baas namelijk hard nodig als je een verandering in de organisatie wilt doorvoeren. ‘Als je aan de ene kant privileges als zo’n parkeerplaats opeist maar vervolgens wel voor de troepen gaat staan met het verhaal: wij moeten het ‘samen’ gaan doen, dan ben je niet meer geloofwaardig. Die geloofwaardigheid verdien je door op die kleine gevoeligheden te letten.’

Mokken met een neveneffect
Een van de goede voorbeelden die Hallers zelf gaf bij Conclusion was het verbannen van het plastic koffiebekertje. Hij liet voor €10.000 aan porseleinen koffiemokken bestellen – want voor principes moet je soms wat over hebben. Iedereen in het bedrijf dronk vervolgens uit de porseleinen mokken. Drinkt lekkerder, beter voor het milieu en het had ook een mooi neveneffect. Er waren mokken in verschillende kleuren en sommige werknemers begonnen ze te sparen en namen er soms eentje mee naar huis. Hallers zag er de positieve kant van in. ‘Die mokken waren voorzien van een logo van Conclusion. Ik vond het prachtig dat werknemers die thuis wilden gebruiken en zo marketing voor het bedrijf wilden verrichten.’

Erik Hallers studeerde informatica en organisatiewetenschap gericht op cultuuraspecten. Hij startte samen met een collega een consultancybedrijf in database technologie dat hij in 1992 verkocht. In 1997 was hij een van de oprichters van het Utrechtse bedrijf Conclusion. Die onderneming werd een veelzijdige zakelijk dienstverlener met 25 zelfstandige werkmaatschappijen. Hallers gaf in 2012 de dagelijkse leiding uit handen en verkocht zijn aandelen eind 2013. Hij richt zich momenteel op het bedrijf The Society of the Thing, voor het voeren van een grootschalige dialoog in organisaties.