Personeel & organisatie

Lessen van Hallers #3: Met aardige werknemers win je de oorlog wél

Dezelfde waarden voorkomt onnodige discussies, merkte ondernemer Erik Hallers. Zijn advies: let er vooral op dat je nieuwe medewerker in het bedrijf past.

Dit artikel maakt deel uit van een serie over de lessen die Hallers leerde tijdens zijn loopbaan als ondernemer.

Bij de start als ondernemer nam Erik Hallers vooral mensen aan die over de juiste opleiding beschikten. Dat leek hem logisch. Maar deze mensen misten soms een belangrijke eigenschap: creativiteit. ‘In de IT-sector, waar ik me destijds met mijn consultancybedrijf op richtte, bestaat er eigenlijk nooit één oplossing voor een probleem. Je kunt via verschillende oplossingen hetzelfde resultaat bereiken. Maar de ene oplossing is efficiënt, snel en logisch, terwijl de andere dat juist helemaal niet is. Ik besefte al snel dat ik dus ook mensen nodig had die creatief genoeg waren om met de juiste oplossing te komen.’

Geen discussie nodig
Pas later ging bij de keuze ook het menselijke aspect een rol spelen. Hallers zocht naar mensen die overeenkomstige waarden en overtuigingen hadden. ‘Dat schakelt namelijk meteen een stuk makkelijker in je bedrijf omdat je over bepaalde zaken geen discussie meer nodig hebt. Je bent het namelijk al met elkaar over een heleboel zaken eens.’ Hij geeft een voorbeeld van een werknemer die afval op de grond gooit. ‘Als we daar nog samen een discussie voor nodig hebben om jou in te laten zien dat dat niet kan zo, dan is daarmee de sfeer al zo verziekt dat onze relatie eigenlijk al over is.’

Omkeren
Vanaf het moment dat Hallers besefte dat het een stuk makkelijker ondernemen was met gelijkgestemde mensen in het bedrijf besloot hij het anders aan te pakken. ‘Ik bekijk nu eerst met wat voor een persoon ik te maken heb. Past hij hier wel? Als dat goed zit, wil ik weten hoe creatief hij is en pas daarna controleer ik nog even of hij de juiste opleiding heeft gehad. Pas als je die volgorde aanhoudt, trek je de juiste mensen aan.’

Meer dan aardig
Hallers benadrukt dat die laatste twee aspecten nooit uit het oog verloren moeten worden. Dat is een les die hij ook heeft geleerd. Lachend zegt hij: ‘Op een bepaald moment was ik zo klaar met al die slimme figuren die ik had aangenomen dat ik vanaf dat moment alleen nog maar aardige mensen aan ging nemen. Maar dan sla je weer door naar de andere kant. Ze moeten ook creatief zijn en de juiste opleiding hebben, anders wordt er geen vooruitgang geboekt.’

Erik Hallers studeerde informatica en organisatiewetenschap gericht op cultuuraspecten. Hij startte samen met een collega een consultancybedrijf in database technologie dat hij in 1992 verkocht. In 1997 was hij een van de oprichters van het Utrechtse bedrijf Conclusion. Die onderneming werd een veelzijdige zakelijk dienstverlener met 25 zelfstandige werkmaatschappijen. Hallers gaf in 2012 de dagelijkse leiding uit handen en verkocht zijn aandelen eind 2013. Hij richt zich momenteel op het bedrijf The Society of the Thing, voor het voeren van een grootschalige dialoog in organisaties.