Waarom Tesla’s besluit om patenten vrij te geven een meesterzet is

Identiteit & innovatie

Waarom Tesla’s besluit om patenten vrij te geven een meesterzet is

‘We geven al onze patenten vrij’, schreef Tesla’s CEO Elon Musk in zijn laatste blog. Iedereen mag meekijken. Leve innovatie. Een revolutie. Maar is het ook echt waar?, vraagt Sandra van Loon.

Het gaat om deze blogpost van Musk. In het kort zegt hij het volgende: Tesla geeft alle patenten vrij in de geest van open-source ontwikkeling. De wereld, automotive en Tesla zijn erbij gebaat dat technologische innovatie van elektrisch rijden in een stroomversnelling komt. Pak daarom wat je pakken kunt uit onze patentenstal. Als het ‘in goed vertrouwen’ gebeurt, zal Tesla geen juridische stappen ondernemen. Heel automotive praat erover. Is het een marketingstunt? Is hij serieus? Wat zijn de juridische consequenties?

Onzin
Technisch gezien is Musks uitspraak onzin. Patenten zijn namelijk altijd vrij. Als een R&D-afdeling een patent aanvraagt, dan onderzoekt een patentbureau de uitvinding en omschrijft de werking. Door een patent aan te vragen, geeft de aanvrager de innovatie dus al vrij aan de rest van de wereld. In ruil daarvoor krijgt de aanvrager een beperkt monopolie op zijn vinding. Elke autofabrikant kan dus al bij Tesla in de keuken kijken. Musks opmerking dat Tesla geen rechtszaken zal voeren tegen concurrenten die met gepatenteerde technologie aan de haal gaan, is interessanter. Als BMW, Volkswagen, Peugeot of Toyota uitvindingen kopiëren, is dat volgens Musk geen probleem. Althans, als het in ‘goed vertrouwen’ gebeurt. Wat dat juridisch gezien betekent, daar speculeert de autowereld momenteel over.

Een meesterzet
Het is een meesterzet. Door de bewering dat patenten de innovatie van elektrisch rijden vertragen, suggereert Musk alsof elektrisch rijden de enige logische toekomst is. Door zelf patenten ‘vrij’ te geven, geeft Tesla aan de belangrijkste vindingen in de markt te bezitten. Het is een strategische zet waarmee Musk een psychologisch tik uitdeelt. Zonder bescherming van intellectuele eigendom zijn er bovendien weinig argumenten voor concurrenten om niet te investeren in elektrisch rijden. Hier wordt Tesla alleen maar beter van. De toevoeging ‘in goed vertrouwen’ is vaag doch briljant. Niemand gaat zomaar met de technologie van Tesla aan de haal. Wie iets wil gebruiken, zal toch echt eerst bellen. Dikke kans dat er onder vier ogen wisselgeld wordt gevraagd.

Alleen maar winst
Tesla kan dus niet verliezen. Marketing = win. Strategie = win. Psychologie = win. En juridisch is het allemaal zó geformuleerd dat er in wezen niets veranderd is. Bovendien heeft Tesla nog een ellenlange waslijst aan intellectueel eigendom in de vorm van trademarks, fabrieksgeheimen en ga zo maar door. Een blogje en de hele markt staat op zijn kop.