Groeien = harder werken? Die tegelwijsheid gaat niet meer op

Identiteit & innovatie

Groeien = harder werken? Die tegelwijsheid gaat niet meer op

Let’s face it, de Nederlandse economie is in de huidige vorm uitgegroeid. De vraag is dus: waar gaan we de komende decennia dan wél mee groeien?

Volgens Jeroen Dijsselbloem moeten we simpelweg meer arbeidsuren gaan maken om meer te groeien. Tijdens de Nassaulezing in Breda merkte hij op dat de Nederlander gemiddeld het minst werkt, afgezet tegen andere ontwikkelde landen. Er zou nog een ‘fors groeipotentieel’ zijn. Misschien anno 1990, maar deze eeuw vraagt om andere methodes.

Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan. Maar met meer werken, creëer je geen werkgelegenheid. Vrijwel elke arbeidsdeskundige voorziet dat we in de toekomst juist minder uren per jaar maken en langer doorwerken. Er wordt zelfs al gesproken over een driedaagse werkweek. Wat dat betreft zijn al die parttimers in Nederland weer heel actueel. De fulltimer van Dijsselbloem lijkt in de Westerse wereld juist op zijn retour.

Onderscheid verdwijnt
En dat is ook niet zo vreemd als je kijkt naar opkomende ontwikkelingen. Veel banen in het middensegment worden in de toekomst geautomatiseerd. Door de deeleconomie verdwijnt het onderscheid tussen ondernemer en consument. Als ‘meer werken’ daarop ons antwoord is, komt groei harder dan één procent voor ons niet meer terug.

Met minder uren meer groei
Ik snap de rekensom van Dijsselbloem, maar hij is even ouderwets als onrealistisch. Het is een tegelwijsheid die niet meer opgaat. De uitdaging is juist om met minder uren meer economische groei te boeken. Dat is een paradox die we alleen kunnen oplossen met innovatie. We moeten nieuwe markten creëren met nieuwe producten en diensten. We moeten exporteren, want daar ligt onze kracht.

Schep ruimte
Dit kabinet heeft laten zien dat het tegen de klippen op kan hervormen. Dan is het nu tijd om daar extra energie in te steken. Slecht de barrières in wet- en regelgeving voor ondernemers. Stimuleer innovatie en maak het nieuwe markten, producten en diensten niet al in de beginfase moeilijk om te bloeien door de introductie van uitgebreide regelgeving. Ofwel: schep ruimte voor het experiment en pin je niet vast op oude tegelwijsheden. Anders komen we nooit tot die nieuwe economie.