‘De invloed van oliemaatschappijen is enorm’

Samenwerking & concurrentie

‘De invloed van oliemaatschappijen is enorm’

Fastned mag snellaadpalen bouwen van de Nederlandse Staat, de gevestigde orde is niet blij. Fastned-oprichters Michiel Langezaal en Bart Lubbers maken zich geen zorgen.

Op dit moment staan er tien snellaadstations van Fastned langs de Nederlandse snelwegen. Maar deze start-up, die onlangs naar de beurs ging, denkt groot. De missie: een landelijk dekkend netwerk van snellaadstations voor elektrische auto’s. Met de 201 door de overheid verleende concessies is deze droom binnen handbereik. Maar de VPR (Vereniging voor Particuliere Rijkswegvergunningshouders van tankstations, 26 leden), was niet blij en spande een jaar geleden een kort geding aan tegen de Nederlandse Staat. Fastned stond de Staat terzijde, en kreeg gelijk van de rechter. De VPR ging in hoger beroep.

Wie: Michiel Langezaal (32)
Is: medeoprichter en –eigenaar van Fastned
Was: student Werktuigbouwkunde in Delft, consultant bij AT Kearney en new business developer bij Epyon (later ABB)

Wat is het probleem van de VPR? Willen ze zelf laadstations gaan exploiteren?

‘Nee, dat is nou juist de grap. De Shells en BP’s van deze wereld zijn gevraagd of ze dit willen gaan doen, maar die beginnen er niet aan. Logisch ook, want elektrisch rijden maakt een eind aan het gemakkelijk geld verdienen met olie. Zij zouden bij wijze van spreken morgen bij elk tankstation een snellaadstation kunnen openen. Door het aan anderen over te laten – en hen ook nog wat tegen te werken – stellen ze hun verlies nog een aantal jaren uit.’

Welk standpunt hanteert de VPR?
‘Hun claim is dat de Staat, volgens de Benzinewet, geen vergunningen mag uitgeven. In die wet is namelijk bepaald dat er geen nieuwe concessies voor brandstofstations uitgegeven mogen worden. De bestaande concessies worden iedere vijftien jaar geveild. Ons antwoord is: elektriciteit is geen brandstof. Er is geen sprake van verbranding, dus dit valt buiten die wet. Vooralsnog heeft de rechter ons (en de Nederlandse Staat) gelijk gegeven, maar de VPR gaat in hoger beroep.’

Vrees je de uitkomst?
‘Nee. Een voor ons negatieve uitkomst betekent een forse klap voor het elektrisch rijden, en dat is niet in het landsbelang. Bovendien geeft zo’n uitspraak pompeigenaren een monopolie in het bepalen waarop auto’s rijden. Dat vindt het Europese Hof vast en zeker geen goed idee. Maar toch, het is wel belangrijk om er een goede advocaat naast te zetten.’

Kan de Nederlandse Staat zichzelf niet verdedigen?
‘Het probleem is dat de Staat de neiging heeft om met iedereen medelijden te hebben. En de invloed van de oliemaatschappijen in Den Haag is enorm. Bovendien is de overheid bang. Bang om anderen tekort te doen, bang voor negatieve publiciteit. Ze denken vanuit bestaande rechten, die jaren geleden zijn verleend. Het is dus onze rol om steeds maar weer te benadrukken dat dit allesbehalve unfair is. Het is een nieuwe situatie, die niet onder de brandstofwet valt. Het is in belang van Nederland dat er een goed netwerk van snellaadstations komt. En als het aan de oliemaatschappijen ligt, komt dat er niet. Wij werken ons hier iedere dag in het zweet om het wel voor elkaar te krijgen.’

Welk effect heeft dit juridische ‘gedoe’ op je onderneming?
‘Simpel: dit kost ons veel tijd en geld die we liever ergens anders insteken.’