Wíl je medewerker wel aandelen?

Personeel & organisatie

Wíl je medewerker wel aandelen?

60 procent van de Nederlandse bedrijven denkt personeel te kunnen binden met aandelen. Oké, mooi. Maar zit die medewerker daar nou echt op te wachten?

Het cijfer komt uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit, de vraag was of bedrijven openstaan voor participatie door medewerkers. Ja dus. Participatie is een mooi middel om iemand voor lange tijd binnen te houden of te krijgen. In potentie dan, want slechts 4 procent heeft de daad ook echt bij het woord gevoegd. De rest hikt aan tegen kosten en juridisch gedoe. Is dat terecht?

Prioriteren
Geen medewerker zegt ‘nee’ tegen een aandelenpakket, maar is dat hetzelfde als ‘ja’ zeggen? Gratis aandelen? – ‘ja graag’, maar in de praktijk worden ze snel weer te gelde gemaakt en dus van de hand gedaan. Aandelen waarvoor eigen middelen moeten worden ingelegd zijn een stuk minder populair. Dus is de échte hamvraag: zit je personeel werkelijk te wachten op participatie? Het blijkt altijd een kwestie van prioritering. Bij velen gaat de voorkeur eerst uit naar salarisverhoging, naar een bonus of naar betere secundaire voorwaarden. Dat is de realiteit. Zeker in tijden van economische crisis, als de aandelenkoersen onder druk staan, is de animo voor aandelen niet groot. Ga dus het gesprek aan over de echte wensen van je personeel.

Wat geef je ze?
Staat deelname hoog in de prioritering, dan heb je in potentie een krachtig middel in handen en kan een aandelenregeling belangrijke mensen binnenhouden en aantrekken. Stap twee is het zoeken naar de beste match tussen het bedrijfsbelang en dat van medewerkers. Laat je ze zelf investeren en geef je korting op aandelen? Geef je ze gratis aandelen? Geef je zeggenschap of niet? Mogen – of moeten – ze mee-verkopen bij een bedrijfsverkoop? Je doel – mensen binden voor lange tijd – en je randvoorwaarden bepalen dus je plan.

Het gras van de buren
Ik heb een deel van die 4 procent naar ‘het beloofde land’ begeleid. En, hoe is het dan aan die kant? Nou, het gras van de buren is niet per definitie duurder, goedkoper. Bedrijven die de stap wagen, weten echter wél goed wat medewerkers willen. Zo houden ze kwaliteit op lange termijn in huis. Dat lijkt me het uitzoeken wel waard.


Ilona Willemars
is advocaat bij HVG en gespecialiseerd in vennootschapsrecht, aandelen gerelateerde beloningen en joint ventures.

Nieuws van HVG Law Blogs ontvangen?