Doe eens wat met je bedrijfsdata

Identiteit & innovatie

Doe eens wat met je bedrijfsdata

Slim gebruik van klantgegevens en andere ‘metadata’ kan je omzet verveelvoudigen. Laat die kans niet liggen omdat je niet weet wat mag van de wet, zegt Peter Kits.

Jaren geleden legde Walmart een berg kassabonnetjes naast de weersoverzichten. Sindsdien zetten de winkels een extra pallet aardbeisnoepjes bij de kassa als het stormt. Die snoepjes bleken namelijk als warme broodjes te gaan bij een beetje winderigheid. Het lijkt elke vorm van logica te tarten, en dat is precies de lering die je eruit kunt trekken. Feiten brengen je meer omzet dan klantintuïtie. Klantintuïtie is iets van vroeger.

Leergeld betalen
Zie data als een asset zoals vastgoed. Je moet statistische gegevens taxeren en onderhouden zodat hun waarde groeit. Zo bezien valt op dat de meeste bedrijfsgebouwen goed in de verf zitten, maar dat bedrijfsdata afbladderen. Overal klinkt de lokroep van big data, maar bedrijven zijn terughoudend om woorden om te zetten in daden. Ze weten niet precies wat wel of niet mag en wachten dus af. Op de korte termijn is dat ogenschijnlijk verstandig. Op de lange termijn loop je een concurrentieachterstand op. Winkels van Dixons, iCentre en MyCom zijn bijvoorbeeld al begonnen met het tracken van de wifi-gegevens van passanten. Daarmee winnen ze belangrijke data in over consumentengedrag voor hun etalages. Het is nog de vraag of ze daarmee mogen doorgaan, maar ze bouwen in ieder geval aan waardevolle infrastructuur en betalen alvast leergeld. Dat zouden meer bedrijven kunnen doen.

Grenzen opzoeken
Vaak wordt er moralistisch gedaan als bedrijven de grenzen opzoeken – ‘dat moeten we niet willen’. Persoonlijk vind ik het gezond, maar alleen als bedrijven dat op een transparante manier doen en de klant de controle laten houden. Het maakt bedrijven meer concurrerend. Juist frictie is nodig om onvolkomen of verouderde wetgeving naar een hoger plan te krijgen. Om een discussie te kunnen voeren over wat we wel en niet willen. En om bedrijven inventief te houden. Als er niks verandert, blijven potentiële aardbeisnoepjes onverkocht. Daar heeft niemand wat aan. Ook de klant niet.

Nieuws van HVG Law Blogs ontvangen?