Identiteit & innovatie

‘Elke bakfiets van ons op straat is een reclameuiting’

Bakfietsenfabrikant Babboe praat regelmatig met concurrenten om zo het intellectueel eigendom te beschermen. Meestal past de concurrent het ontwerp aan. Deze zomer leidde zo’n gesprek tot een rechtszaak die veel media-aandacht kreeg. ‘Ons model bakfiets na-apen en in de markt zetten, dat gaat zo maar niet.’

Landelijke media schreven deze zomer over een heuse bakfietsenoorlog. Bakfietsfabrikant Babboe uit Amersfoort daagde concurrent Europe Cycle Company uit Zaandam voor de rechter omdat hun model Voque E-Cargo in de ogen van Babboe een kopie was van de Babboe City, En dat zorgt voor financiële schade. Voordat de rechter tot een uitspraak kwam, schikten de beide partijen. Babboe-directeur Epco Vlugt blikt terug op de zaak en vertelt over het belang van design en het beschermen daarvan voor zijn bedrijf.

Modelrecht als wapen

Babboe maakt voor bescherming van het intellectueel eigendom vooral gebruik van het modelrecht. ‘Aan het ontwerp van je concurrent zie je in een oogopslag of er willens en wetens verwarring is gecreëerd. Als wij verward zijn, dan is de consument dat zeker. Op dat moment gaat er een briefje de deur uit. Dat doen we wel vaker en dan raken we in gesprek met een bedrijf en dat leidt meestal tot aanpassingen in hun ontwerp. In dit geval kregen wij een briefje terug dat onze concurrent zich niet kon vinden in onze zienswijze. Dus stapten wij naar de rechter voor een uitspraak. Zo werkt dat in Nederland’, zegt Epco Vlugt. Volgens de directeur van de marktleider op de Nederlandse en Europese bakfietsenmarkt is de uitgebreide media-aandacht vooral te wijten aan de komkommertijd en hij vindt de term ‘bakfietsoorlog’ in het huidige tijdsgewricht ongelukkig gekozen.

Onze werkwijze kost al met al een hoop tijd en geld, maar zo weten wij wat onze klanten willen

De reden dat Babboe fel is op gelijkende bakfietsen ligt aan de tijd, de investering en de moeite die Babboe doet om de unieke bakfietsen te ontwerpen en in de markt te zetten. Het design van de bakfiets moet mooi zijn, vindt Vlugt. Daarom huurt Babboe een ontwerper in en dat kost een hoop geld. Voordat het bedrijf uit Amersfoort een nieuw model bakfiets op de markt brengt, mogen klanten eerst testen en oordelen. Deze feedback verwerkt Babboe in het definitieve model. ‘Onze werkwijze kost al met al een hoop tijd en geld, maar zo weten wij wat onze klanten willen.’ Bovendien zorgt het unieke ontwerp voor herkenbaarheid in het straatbeeld. ‘Elke bakfiets van ons op straat is een reclame-uiting.’

Modelrecht

De grens tussen inspiratie en jatten is in de praktijk dun. Daarom heeft Babboe via het modelrecht een aantal zaken laten vastleggen. “Zo kunnen we onze belijning over het model van de concurrent leggen. Als dit overeenkomt zijn we alert. Zit er geen enkele eigen inspiratie in? Zorgt het voor verwarring bij de consument? Dan gaan we praten met de fabrikant. Want ons model bakfiets na-apen en in de markt zetten, dat gaat zo maar niet.’ Dit vergelijken en een vinger aan de pols houden doet Babboe in alle 26 landen waarin het inmiddels actief is.

Babboe Bakfietsen

Nederland is het Mekka van de bakfiets. Inmiddels is de markt volwassen en de concurrentie onder bakfietsenfabrikanten is hevig. Dit was anders toen Babboe de markt in 2007 openbrak met een model dat fors goedkoper was dan de bakfietsen van de concurrentie. Het valt twee jonge ouders in 2005 op dat een betaalbare bakfiets er niet is. Daarom schetst het duo er zelf eentje. Ze nemen vervolgens een ingenieursbureau in de arm en in 2007 rijdt hun eerste model bakfiets rond, de Babboe Big. De reacties zijn louter positief, vertelt Vlugt, die datzelfde jaar ingehuurd werd om de groei van het bedrijf in goede banen te leiden.

Online verkopen

Babboe onderscheidt zich vanaf de start van de concurrentie door de bakfiets alleen online te verkopen. Door de tussenhandel er bewust uit te snijden, drukte Babboe de kosten. Wat de kosten ook drukt is dat de consument er voor kan kiezen de bakfiets zelf in elkaar te zetten. ‘Juist vanwege onze afwijkende achtergrond staan wij open voor andere businessmodellen dan de rest van de doorgaans traditionele fietsenwereld,’ zegt Vlugt. De consument staat daarbij centraal en niet het businessmodel. Zo kan het dat ze in minder voor de hand liggende fietslanden hun bakfietsen ook fysiek verkopen via de tussenhandel. ‘Daarom verkopen wij in Duitsland ons “lastenfahrrad” ook bij de traditionele fietsenwinkels. Duitsers willen anders dan Nederlanders de fiets voelen en proberen voor ze hem aanschaffen,’ legt Vlugt uit.

De makke van een patentaanvraag is dat het jaren duurt en dat het de vraag is wat er overblijft

Patent aanvragen

Als Babboe iets vindingrijks creëert, dan vraagt het bedrijf patent aan. ‘De makke van een patentaanvraag is dat het jaren duurt en dat het de vraag is wat er overblijft’, vindt Vlugt. Binnenkort komt er een nieuw model van Babboe op de markt waarbij iets unieks is gedaan en daarvoor is wel een patent aangevraagd. ‘We hebben een carver-systeem ontworpen waarmee je nog soepeler door de bochten kunt sturen met de bakfiets.’ Deze vinding komt uit de auto-industrie.

Internationale ambitie

Een betaalbare bakfiets voor jonge gezinnen in steden wereldwijd. Dat is inmiddels de ambitie van Babboe. Naast Nederland en Duitsland is hun bakfiets onder meer te koop in Canada, de VS, Australië en Nieuw-Zeeland. Uiteindelijk is Babboe nog relevanter dan acht jaar terug, meent Vlugt. Naast dat de bakfiets handig is, is het ook een oplossing voor de CO2-uitstoot. ‘De zogenaamde 7-kilometer ritjes zijn de meest vervuilende in de stad.’

Nieuws van HVG Law Blogs ontvangen?