Het was de degelijke keuze, dáchten we. Iets meer pakkencultuur. Iets meer grijze haren.

Fusie & overname

Het was de degelijke keuze, dáchten we. Iets meer pakkencultuur. Iets meer grijze haren.

Op het laatste moment een deal afbreken. De stekker eruit trekken. Mediatycoon Georgios Petropoulos van EEN Media deed het. Werd hij er beter van? 

Georgios Petropoulos staat alweer een jaar of zeven aan het roer van EEN Media, een multimediabedrijf dat zich volledig op vrouwelijke doelgroepen richt. Hij was ook een van de pioniers in de opkomende internetscene van midden jaren negentig. Met het bedrijf dat hij destijds oprichtte, Pulse Interactive, deed hij zijn eerste deal-ervaring op.

Hoe graag wilde je deze deal?
‘Tijdens de eerste dotcom-bubble, rond 2000, had ik samen met een compagnon een snel groeiende webagency in het bouwen van websites en –platforms: Pulse Interactive. We werkten voor grote klanten als KPN, Universal en Polydor. In die dagen was groei het absolute toverwoord en precies om die reden, dat we snel groeiden, trok ons bedrijf de aandacht van grote Amerikaanse, beursgenoteerde bedrijven. Ik zal niet ontkennen dat het best stoer was om bij die bedrijven te worden uitgenodigd. En aan tafel te mogen zitten.’

Wat was het eerste signaal dat het niet helemaal goed zat?
‘Uiteindelijk waren er drie kandidaten, die ons wilden overnemen. Waarvan Razorfish het meest op onszelf leek: dertigers, gretig, avontuurlijk. We konden zó tekenen. Maar omdat de internetbusiness, zeker in die tijd, extreem vloeibaar was, vol zat met “fast money”, gingen we twijfelen.’

Georgios Petropoulos EEN Media Fusie en overname

Hoe heb je de stekker eruit getrokken? 
‘We zijn overgestapt op de meer degelijke keuze: het bedrijf Xceed. Iets meer pakkencultuur. Iets meer grijze haren. Het grootste deel van het overnamebedrag kregen we in aandelen uitbetaald, met een lock-up van één jaar.’

Ben je geld misgelopen?
‘Die keuze voor aandelen, dát hebben we geweten:  Xceed werd al snel van de beurs gehaald, ons vermogen verdampte. Terwijl Razorfish overeind bleef en zelf werd overgenomen door SBI Group.’

Wat zou je nu anders hebben gedaan?
‘Voor mij is de winst van die nederlaag dat ik nooit meer discussies begin met mijn buikgevoel, omdat mijn buik altijd gelijk heeft.’

Nieuws van HVG Law Blogs ontvangen?