‘Iets bekroop me: kunnen we dit wel?’

Fusie & overname

‘Iets bekroop me: kunnen we dit wel?’

Horst Streck is oprichter van YoudaGames en is nu onder meer chairman van de DGA (Dutch Game Association). Namens YoudaGames trok hij de stekker uit de overname van het veelbelovende Zigiz-platform.

Wat was de deal?

Mijn bedrijf, YoudaGames, werd door Spilgames gevraagd het spelletjes platform Zigiz over te nemen. Hoewel we dit veelbelovende platform samen in een joint venture hadden opgebouwd – wij als gameontwerpers, zij als marketeers – wilden zij zich gaan concentreren op een heel specifieke tak van sport: het genereren van ‘traffic’. Vandaar dat ze het ons aanboden. Let wel, de omzet van het Zigiz-platform groeide destijds met zo’n 20% per maand. Dus er zat veel potentie in.

Hoe graag wilde je de deal?

Op het moment zelf was me ik niet voldoende bewust van het belang en de details van de overname. Pas achteraf zie ik dat die houding een fout is geweest. Een gigantische fout!

Wat was de fout precies?

Dat Spilgames met hun marketing en de zakelijke afhandeling van de betalende spelers essentieel was voor het succes van Zigiz, had ik wel door. Maar ik had die eenzijdige afhankelijkheid openlijk met Spilgames moeten bespreken. En vervolgens in de deal moeten repareren. Maar dat deed ik niet. Ik liet mijn twijfel voeden. Iets bekroop me: kunnen we dit wel? Dát was de fout!

Wat was het eerste signaal dat het niet goed zat met die overname?

Spilgames stelde voor om zich in fasen terug te trekken via een earn-out, een maandelijks door ons te betalen bedrag. Dat vond ik té risicovol om de reden die ik net noemde: zij deden de marketing, de spelers kwamen van hún portals.

Die earn-out werd het breekpunt.

Klopt.

Hoe heb je de stekker eruit getrokken?

Eigenlijk heel simpel. Ik zei: ‘Wij accepteren die earn-out niet.’

Hoe ver was de deal toen gevorderd op een schaal van 1 tot 5?

Op 4, denk ik. De earn-out deal was mondeling helemaal afgerond. Alleen de papieren moesten nog worden opgemaakt.

Slapeloze nachten gehad?

Valt mee. De business gaat zó snel, zeker toen, dat je je onmiddellijk aanpast aan de nieuwe situatie. En nieuwe kansen zoekt.

Maar je noemde het afblazen van de deal net een ‘gigantische fout’.

Absoluut.

Ben je geld misgelopen?

Heel veel. Je weet alleen nooit hóeveel… We zaten in dezelfde markt als king.com, het bedrijf dat is binnengelopen met het spelletje ‘Candy Crush’. Als de earn-out deal tussen YoudaGames en Spilgames was geslaagd, zij nog een periode de marketing hadden gedaan en we waren gekomen met een soortgelijk spelletje als “Candy Crush”, dan hadden we tientallen miljoenen kunnen verdienen.

Wat zou je zoveel jaar later anders doen?

Ik zou nu door de wol geverfde adviseurs in de arm nemen. Die zijn nodig om zaken goed voor te bereiden, commitments te formaliseren en risico’s af te dekken.

Nieuws van HVG Law Blogs ontvangen?