Continuïteit kan niet zonder verandering

De continuïteit van de onderneming

Continuïteit kan niet zonder verandering

Het kan heel goed dat keuzes anders uitpakken dan we hadden gehoopt. Maar één ding is zeker: niet kiezen is geen optie. Wie wil overleven, moet openstaan voor verandering.

Continuïteit is verder denken dan de waan van de dag. Als organisatie moet u meekunnen in de ontwikkelingen en de boot niet missen. Er zijn de afgelopen jaren veel bedrijven die de boot hebben gemist of te laat op de trein zijn gesprongen. Zij hadden niet of te laat door dat de wereld om hun heen snel aan het veranderen was. Als we strikt bij de definities in de woordenboeken blijven, zat het met de ‘continuïteit’ van deze bedrijven wel goed. Ze bleven alles doen op dezelfde manier, omdat ze daar in het verleden succes mee boekten. Een vorm van continuïteit die uiteindelijk fataal kan zijn.

Achteraf is natuurlijk altijd makkelijk praten. De wereld verandert elke dag. Wie kan voorspellen welke bedrijven er over vijf of tien jaar niet meer zijn? Welke keuzes maken wij allemaal nu, zodat wij over tien jaar nog bestaan? Hoe vaak staat u stil bij de vraag of uw bedrijf in 2025 nog bestaat?

Nadenken over uw eigen stoel

Dat is moeilijk. De toekomst is ongewis. Incentives zijn vaak gedreven door de korte termijn. En we zijn altijd druk. We werken binnen bepaalde kaders. Onbewust zitten we toch vast in de dagelijkse gang van zaken, en houden we ons niet altijd genoeg bezig met de (middel)lange termijn. Maar er is nog een reden waarom we moeilijke vragen over de toekomst liever voor ons uitschuiven. Het vergt namelijk nogal wat van ons. In het uiterste geval zelfs nadenken over de eigen stoel binnen de organisatie.

In boardrooms wordt zeker niet altijd voldoende tijd genomen om na te denken over de markt van de toekomst. Simpelweg omdat het ook nooit genoeg is. Ga er maar eens aanstaan. U moet nadenken over wie u bent, hoe de markt er over vijf jaar uitziet, waar u naartoe wilt en met welke strategie u dat gaat bereiken. Dat gaat zoveel lagen dieper dan het dagelijkse omzet draaien en brandjes blussen. Daarover raakt u nooit uitgepraat. Tijd schiet al snel tekort.

Het is natuurlijk niet zo dat kortetermijndenken verkeerd is. Continuïteit is ook nu kunnen leveren wat de klant vandaag van u vraagt. Het geld voor morgen wordt vandaag verdiend. Maar wie niet consequent momenten inbouwt om te reflecteren en vooruit te kijken, kijkt uiteindelijk helemaal niet vooruit.

Geen keuzes maken is geen optie

Om te kunnen overleven, moeten bedrijven kunnen en willen veranderen. Soms moeten ze het zelfs over een compleet andere boeg durven gooien. Kijk naar keuzes die Philips en Amazon maken en kijk ook – de keerzijde – naar bijvoorbeeld Kodak. Niet alle verandering is per definitie goed. Het kan heel goed dat keuzes anders uitpakken dan we hadden gehoopt. Maar we kunnen van één ding zeker zijn: géén keuzes maken is geen optie. Als we niet dat stapje terugnemen uit de dagelijkse hectiek en kijken naar het grotere geheel, dan weten we zeker dat we niet klaar zijn voor de toekomst.

Dat geldt net zo goed voor wet- en regelgeving. Een gebrek aan (juridisch) bewustzijn kan catastrofaal zijn voor een onderneming. Uitbreiden binnen Nederland kan van een leien dakje gaan. Maar wanneer wordt uitgebreid buiten onze landsgrenzen, worden we opeens geconfronteerd met andere regelgeving. Bedrijven die druk bezig zijn met digitalisering krijgen ook opeens te maken met andere regels. Omdat de ontwikkelingen steeds sneller gaan, bestaat het risico cruciale zaken over het hoofd te zien.

In de praktijk blijkt het zeer lastig om de toekomst in te bouwen in de dagelijkse routines. Andere zaken – die net zo goed belangrijk zijn voor de continuïteit, maar op korte termijn – worden vaak als urgenter gezien.

Frank Zandee
Partner en Advocaat bij HVG Law
frank.zandee@hvglaw.nl

Een zorgvuldig opgebouwd imago kan tegenwoordig door één misstap en de impact van social media, in enkele seconden worden neergehaald. Bekijk de visie van Sandra van Loon op hoe je hierop voorbereid kunt zijn.

Als board is het verleidelijk om prestaties af te meten aan financiële KPI’s. Want cijfers liegen niet. Maar daar ligt volgens Jan Padberg juist het gevaar.